Spring naar inhoud

Bierbrouwende monniken, eierballen en Groninger Springtij

De Onderwijscanon van Groningen werd 6 november gepresenteerd. De canon is ontwikkeld door Museum aan de A, Erfgoed in Groningen en K&C. Deze educatieve website biedt leraren verhalen en lesmateriaal over de geschiedenis van de stad en provincie Groningen. 

Een canon is een verzameling van belangrijke, historische 'vensters'  rond thema's of onderwerpen. Met de Onderwijscanon van Groningen leren kinderen meer over Groninger geschiedenis. 

Groninger onderwerpen

De website staat vol culturele en historische onderwerpen uit Groningen, van de prehistorie tot nu. Van mammoetjagende neanderthalers, baksteenbakkende en bierbrouwende monniken, heksenjagers en belangrijke borgbewoners tot handeldrijvende zeekapiteins, pionierende boeren, studerende vrouwen, eierballen en Groninger Springtij.
De leraar kan beeldmateriaal, filmpjes, illustraties en andere bronnen gebruiken om op een betekenisvolle manier te werken aan geschiedenislessen over deze onderwerpen.

De Onderwijscanon van Groningen

Geschiedenis is voor leerlingen vaak een ver-van-je-bedshow, maar verhalen over de eigen leefomgeving brengt geschiedenis dichterbij. De Onderwijscanon van Groningen bevat relevante informatie voor verschillende schoolvakken; erfgoed en geschiedenis, omgevingsonderwijs, wereldoriëntatie en burgerschap. Om nóg meer te weten te komen over het onderwerp, is een lijst met musea en andere erfgoedlocaties in de provincie toegevoegd. Hier kan de docent met de leerlingen naartoe.
Ruim twee jaar lang werkten Museum aan de A, Erfgoed in Groningen en K&C in opdracht van Gemeente en Provincie Groningen aan de canon. Dat deden ze samen met een team van Groningse historici, docenten en andere experts. 

Inclusie en diverse perspectieven

Belangrijk uitgangspunt was om een zo inclusief mogelijke canon te maken. Dit betekent dat er allerlei stemmen zijn toegevoegd aan geschiedenisverhalen die tot nu toe niet veel zijn gehoord. Zo is er samengewerkt met dove en slechthorende leerlingen van de Kentalis Guyotschool en zijn er luisterverhalen ontwikkeld voor blinde en slechtziende leerlingen. Juist door al deze verschillende lagen maakt de Onderwijscanon van Groningen geschiedenis van, over en voor iedereen.