Erfgoededucatie
Door erfgoededucatie leren leerlingen over de sporen van het verleden in het heden. Met dimensies als tijd, ruimte en betekenisgeving krijgen leerlingen handvatten om verbanden te zien en hun omgeving te onderzoeken.
Erfgoededucatie is erop gericht leerlingen zintuiglijk te laten ervaren dat de wereld niet uit losse stukjes bestaat, maar uit verbindingen die één geheel vormen. Dit gebeurt door ruiken, zien, voelen, horen en proeven, door emoties en gevoelens en denken en beredeneren. Erfgoededucatie draagt bij aan geschiedenis, burgerschapsvorming en identiteitsontwikkeling.
Canons van Drenthe
Geïnspireerd op de Canon van Nederland zijn in Drenthe en Groningen provinciale en soms ook lokale canons gemaakt. Via deze canons wordt Het verhaal van Drenthe ontsloten. Kinderen leren dankzij de Canons over de geschiedenis en het erfgoed in de eigen omgeving.
K&C heeft in de provinciale canon voor basis- en voortgezet onderwijs 50 lokale gebeurtenissen, monumenten en personen beschreven. Met kleine weetjes, foto's, filmpjes en smeuïge details ontdekken leerlingen de geschiedenis van hun provincie en gemeente. Deze Drentse Canon begint bij de Hunebedden en gaat via het Meisje van Yde, de olieput van Schoonebeek, Bedelaars in Veenhuizen en Harrie Muskee naar de TT in Assen.
Culturele 50
Om kinderen en jongeren te inspireren en te stimuleren cultuur te ontdekken heeft K&C een lijst met 50 culturele activiteiten samengesteld. Niet alle kinderen komen automatisch in aanraking met kunst en cultuur. De lijst 50 culturele dingen om te doen biedt alle mogelijkheden om kunst en cultuur te ontdekken, te onderzoeken en te beoefenen.