Meetup: de oogst van 10 november ‘22
Tijdens een meetup Leergemeenschap komen onderwijs- en cultuurprofessionals van verschillende Leergemeenschappen Cultuureducatie samen om elkaar te ontmoeten, inspiratie op te doen en te reflecteren op hun eigen traject.
Op deze pagina lees je een weerslag van de bijeenkomst van 10 november 2022 en delen we de uitkomsten van de meetup.
Een Leergemeenschap Cultuureducatie is een innovatietraject. Daarbij werken onderwijs én culturele veld in een tweejarig traject gezamenlijk én gelijkwaardig aan betekenisvol cultuuronderwijs. Het traject is onderdeel van regeling CMK (Cultuureducatie met Kwaliteit) in Groningen en Drenthe.
Nieuwsgierigheid
De nieuwsgierigheid van de deelnemers brachten we samen tijdens de kennismaking. Deelnemers waren nieuwsgierig naar ‘de verhalen’ van anderen en vroegen zich af hoe je onderwijscollega’s en kunstenaars inspireert en ook bij hen het ‘lampje aanzet’. Ze vroegen zich ook af ‘hoe je leerlingen boeit’ en ‘wat er bij de leerling terecht komt’.
Innoveren en emergeren
In een leergemeenschap onderzoek je andere manieren om cultuuronderwijs vorm te geven en bevraag je de acties die je hebt ondernomen. Daarom onderzochten we de overlap tussen chaos en orde. Op dit grensvlak ontstaan nieuwe dingen. Om tot nieuwe inzichten te komen, moet je de controle af en toe loslaten en daarna de teugels weer aantrekken om bewuster te kunnen handelen.
Naast het uitdenken van nieuwe ideeën (divergeren) en het maken van keuzes (convergeren) zie je rond innovatie de fase van emergeren. Een fase waarbij je jezelf bevraagd, bereid bent het antwoord niet te weten, maar scherp bent op ‘dat wat wil ontstaan’.
We ontdekten dat de ene persoon alle rollen wil pakken. Een ander heeft een sterke voorkeur of afkeer voor een bepaalde fase. Maar alle drie fases helpen je om het overzicht te houden; waar sta je in het hele proces en waar moet je stilstaan bij de ‘waarom’-vraag.
Waarderend onderzoek
In kleine groepjes deelden we verhalen over momenten waarop je je echt gezien of gehoord voelde. Met dit mini-onderzoek leerden we wat heeft gewerkt en hoe je die condities ook kunt toepassen in andere situaties. Deze condities kun je meenemen voor jezelf als professional in de leergemeenschap. Je kunt ze ook gebruiken als condities voor de kinderen waarvoor je het doet.
De uitkomsten van dit mini-onderzoek leverde de volgende condities op:
• Geloof in je doel
• Geef rust, ruimte en vertrouwen
• Laat het oordeel achterwege
• Geef erkenning en verantwoordelijkheidsgevoel
• Besef dat je zelf ook waardevol bent
Wat neem je mee?
De meetup sloten we af door waardevolle inzichten in kaart te brengen. Een paar inzichten die aanwezigen noemden:
- ‘Schuring hoort erbij’
- ‘Zoek het ongemak op’
- ‘Blijf ruimte geven aan eigenaarschap en eigenheid’
- 'Je in je kracht voelen door de waardering die je krijgt’