Spring naar inhoud

Meetup: de oogst van 19 januari ‘23

Tijdens een meetup komen onderwijs- en cultuurprofessionals van verschillende Leergemeenschappen Cultuureducatie samen om elkaar te ontmoeten, inspiratie op te doen en te reflecteren op hun eigen traject. 

Op deze pagina delen we de uitkomsten van de meetup.

Onderwijs - dossier leergemeenschappen - 9 ruimtes - cultuureducatie

Een Leergemeenschap Cultuureducatie is een innovatietraject. Daarbij werken onderwijs én het culturele veld in een tweejarig traject samen aan betekenisvol cultuuronderwijs. Het traject is onderdeel van regeling CMK (Cultuureducatie met Kwaliteit) Groningen en Drenthe.

Hoe positioneer ik mij?

Tijdens de kennismaking vroegen wij de professionals wat zij belangrijk vinden in relatie tot het kind. Het leverde een geanimeerd gesprek met antwoorden als: 'dat we de ontwikkeling van het kind echt centraal stellen', 'dat het kind werkelijk gezien wordt' en het inzicht 'dat de persoonlijke geschiedenis – roots – van het kind zo belangrijk zijn'.

The Iceberg

Tijdens deze meetup keken we naar het onderliggende systeem en de (onbedoelde) vooroordelen. The Iceberg, a systems thinking model, is een manier om te kijken naar hoe verschillende onderdelen van een vraagstuk elkaar beïnvloeden. In plaats van reageren op losse gebeurtenissen, kijk je ook naar patronen, systemen en (belemmerende) overtuigingen.

Ruimte

Tijdens CMKII (2017-2021) hebben onderzoekers van de Hanzehogeschool onderzoek gedaan naar de Leergemeenschappen Cultuureducatie. Ze merkten op dat in alle leergemeenschappen vergelijkbare thema's spelen, waarbij ruimte de belangrijkste is. De negen ruimtes die de noodzaak tot innovatieruimte weergeven zijn: 

  1. Het Kind
  2. De Drijfveer
  3. De Toekomst
  4. De Plek
  5. De Kunsten
  6. De Dynamiek
  7. Het Experiment
  8. De Twijfel
  9. De Lege Ruimte

Download hieronder een artikel uit Kunstzone over dit onderwerp.

Het hebben van een te gericht doel, gaat me niet helpen om te zien wat er werkelijk nodig is.

Niet alles hoeft vooraf duidelijk te zijn.

Ruimte geven aan experimenten.

De wetenschap dat we niet alle collega’s en directie meekrijgen.

Dat ik me niet meer druk wil maken of alles wel goed komt.

Ik heb nog tijd nodig om al die verhalen en inspiratie op me in te laten werken.

Projectleider Leergemeenschappen