Voorbeelden: Drentse Leergemeenschappen
In de provincie Drenthe zijn nu zeven Leergemeenschappen Cultuureducatie actief.
Basisschool De Westerburcht
Muziekdocent Sjors Dijkstra en basisschool De Westerburcht werken samen aan de invulling van een leerlijn, waarin de vakgebieden Engels en Muziek gecombineerd worden. De leerlijn Engels van Cedin wordt gebruikt als kapstok. In de leergemeenschap worden verschillende werkvormen ontwikkeld, onderzocht en uitgeprobeerd, zodanig dat de vakgebieden elkaar versterken.
Het Drenthe College Emmen en Kinderwereld
Het Drenthe College Emmen en Kinderwereld in Emmen onderzoeken samen op welke manier de BSO door middel van culturele activiteiten aantrekkelijk gemaakt kan worden voor de oudste leerlingen, groep 6 t/m 8. Er wordt gewerkt aan de totstandkoming van een project waarin leerlingen van het Drenthe College tijdens de voorbereiding op hun stageperiode bij de BSO en tijdens die stageperiode zelf hiermee aan de slag gaan.
Scholen gemeente Noordenveld
De scholen in de gemeente Noordenveld onderzoeken samen met Maartje Aaldrink (muziekdocent op De Ronerborg en cultureel ondernemer) hoe je met cultuuronderwijs verbindingen kunt maken tussen primair en voortgezet onderwijs. Naast het ontwikkelen van een gemeenschappelijke visie dragen de inzichten bij aan een doorlopende leerlijn cultuuronderwijs po/vo voor de hele gemeente. Een voorbeeld van zo'n verbinding is de muziekavond van OBS De Poolster (po). Zij konden gebruik maken van de locatie en muziekinstrumenten van De Ronerborg(vo).
Mogelijkheden en voorwaarden
De Leergemeenschappen Cultuureducatie worden gefinancierd vanuit de regeling Cultuureducatie met Kwaliteit. In Drenthe werken De Kunstbeweging, ICO, Scala en K&C samen onder de naam Compenta aan de uitvoering van deze regeling. Kijk voor de mogelijkheden en voorwaarden op de website van Compenta.