Voorbeelden: Groningse Leergemeenschappen
In Groningen zijn inmiddels zeventien Leergemeenschappen Cultuureducatie actief. Per leergemeenschap verschillen de partners en de vraag of uitdaging. Alle leergemeenschappen hebben één ding gemeen: ze zoeken naar nieuwe manieren om (cultuur)onderwijs vorm te geven.
Taalontwikkelingsstoornis
GRID, Het Poëziepaleis en Kentalis Dr. J. De Graafschool (vso) werkten samen aan een vakoverstijgende aanpak van druktechnieken, dichten en muziek om leerlingen met een taalontwikkelingsstoornis te helpen een (eigen) taal te geven. De resultaten, bestaande uit gedichten op handgedrukt papier, zijn door de leerlingen op school gepresenteerd.
Op Wier en Museum Wierdenland
Samenwerkingsschool Op Wier en Museum Wierdenland werken samen aan een manier om leerlingen zich trots te laten voelen op de omgeving waarin ze leven. Zo mochten leerlingen een expositie inrichting in het museum en maakte groep 8 als afscheid de speelfilm 'Het mysterie op de Allersmaborg'.
VRIJDAG en de Borgmanschool
VRIJDAG onderzoekt met de Borgmanschool (Vinkenstraat) en kinderopvang-organisatie SKSG een werkwijze om kunst toegankelijk te maken voor alle kinderen, ongeacht de thuissituatie. Er zijn in 2019 twee ateliers ingericht (beeldend en theater) en er wordt gewerkt aan een visie op leren met kunst.
ODBS De Starter en Aike Vogelzang
ODBS De Starter en Aike Vogelzang (theaterdocent) onderzoeken hoe je leerlingen kunt helpen om hun eigen verhaal te vertellen. Ze ontwikkelen een aanpak waarbij leerlingen met overtuiging (verbaal en non-verbaal) verhalen kunnen vertellen.
Mogelijkheden en voorwaarden
De Leergemeenschappen Cultuureducatie worden gefinancierd vanuit de regeling Cultuureducatie met Kwaliteit. Kijk voor de mogelijkheden en voorwaarden op de website van CMK Groningen.