Spring naar inhoud

Slavernij

Drents Archief | Assen

Praktische informatie

Voor wie: groepen 7 - 8
Bezoekperiode: oktober 2025 t/m april 2026
Dagen: maandag en donderdag
Programmatijden: 09.30 - 11.30 uur
Duur: 2 uur 
Max. aantal leerlingen: 48
Begeleiding: min. 1 begeleider per 30 leerlingen 
Programmakosten:  € 5,00 per leerling
Busvervoer: € 3,50 per leerling en begeleider

Inhoud programma

Groep 1

  • Introductie over het archief en oude archiefstukken bekijken in de studio. 
  • Film over het slavernijverleden en quiz over de slavernij en het archief.

Groep 2

  • Digitaal spel op de IPad over het slavernijverleden van Drenthe.

Tijdens de wissel is er een pauze (zelf eten meebrengen).
De leerkrachten en begeleiders krijgen een kopje koffie of thee.

Indeling groepen

De groep wordt in tweeën gesplitst. We verzoeken je hier op school al over na te denken.
Bij kleinere groepen (minder dan 20 leerlingen) starten we met de hele groep het programma in de studio. 


​Slavernij

Slavernij, iets van het verleden of juist heel actueel? Wanneer begon de slavernij eigenlijk? Was er in de tijd van de Grieken en Romeinen ook al sprake van slavernij? En hoe kijken we tegenwoordig naar slavernij? Is er nog slavernij in wereld?
Officieel werd op 1 juli 1863 de slavernij afgeschaft in het Koninkrijk der Nederlanden. In 2023 was dat 150 jaar geleden.

Ook Drenthe heeft een slavernijverleden. Belangrijke Drentse families hadden plantages in Suriname met tot slaaf gemaakten. Zij verdienden hier veel geld mee. Administrateuren hielden de rijke Drenten in jaarverslagen op de hoogte van alles wat er op de plantages gebeurde. Een aantal jaarverslagen is in het Drents Archief opgeslagen.

Culturele Mobiliteit - Drents Archief - slavernij

In dit programma duiken de leerlingen in het leven van tot slaaf gemaakten op de Surinaamse plantages. En komen ze door oude archiefstukken meer te weten over het Drentse slavernijverleden.


Beeldmerk Lesmateriaal Culturele Mobiliteit Drenthe po 5-8 - gele bus als strip

Lesmateriaal

Om de les in het museum goed tot zijn recht te laten komen is het belangrijk dat het museumbezoek op school goed wordt voorbereid en ingeleid. Alleen dan wordt het maximale uit het bezoek gehaald. 

Aansluiting onderwijs

De leerlingen leren over kenmerkende aspecten van tijdvak Pruiken en Revoluties-Slavernij. Daarnaast leren ze over de belangrijke historische gebeurtenissen uit de Nederlandse geschiedenis en kunnen die voorbeeldmatig verbinden met de wereldgeschiedenis. 

​Sluit aan bij:

Cultureel Erfgoed, Geschiedenis, 
Oriëntatie op jezelf en de wereld, Tijd, Nederlands
Kunstzinnige oriëntatie

Kerndoelen

1, 4, 9, 12, 37, 51 t/m 56

Annuleringsregeling

Voor de busreizen en het educatieve programma zijn de annuleringsregelingen van K&C en het betreffende museum van toepassing. 

Wanneer je als school te laat annuleert, hebben wij en het museum het recht de kosten in rekening te brengen.

Facturen

Na een bezoek ontvang je twee facturen. 

  1.  K&C brengt het busvervoer in rekening. 
  2.  De culturele instelling stuurt een factuur voor het educatieve programma.

Dankzij financiële steun van de provincie Drenthe kunnen we de kosten elk jaar weer laag houden. 

Veelgestelde vragen

Heb je vragen over het project Culturele Mobiliteit? We hebben de meest voorkomende vragen voor je verzameld en beantwoord. Mocht jouw vraag er niet tussen staan, aarzel dan niet contact op te nemen met ons op te nemen. We helpen je graag!