Spring naar inhoud

Tijdreis: 400 jaar opsluiten

Nationaal Gevangenismuseum | Veenhuizen

Praktische informatie

Voor wie: groepen 5 - 6 
Bezoekperiode: oktober t/m november 2025 en
januari t/m april 2026
Dagen: dinsdag t/m donderdag 
Programmatijden: 09.30 - 11.30 uur
Duur: 2 uur
Max. aantal leerlingen: 45
Begeleiding: min. 1 begeleider per 15 leerlingen
Programmakosten: € 5,75 per leerling
Busvervoer: € 3,50 per leerling en begeleider

Inhoud programma

  • Welkom en introductie
  • Opdrachten uitvoeren

Indeling groepen

De klas wordt ingedeeld in groepen met maximaal 15 leerlingen met een begeleider.


​Tijdreis: 400 jaar opsluiten

Mensen opsluiten voor straf. Waarom doen we dat eigenlijk? Wanneer zijn we er mee begonnen en zagen gevangenissen vroeger er hetzelfde uit als nu? Tijdens deze tijdreis ontdekken leerlingen in drie lessen, op een speelse, interactieve manier, van alles over 400 jaar opsluiten. 

De lessenserie bestaat uit een korte introductie op school, gevolgd door een bezoek aan het museum. Daar voeren de leerlingen allerlei opdrachten uit onder begeleiding van een museumdocent. Sommige opdrachten doen een beroep op de luister- of leesvaardigheid. Bij andere kunnen de kinderen zich inleven in een bepaalde tijd, situatie of persoon, of moeten ze nadenken over een oplossing van een probleem. 

Culturele Mobiliteit Drenthe - Gevangenismuseum Veenhuizen

Beeldmerk Lesmateriaal Culturele Mobiliteit Drenthe po 5-8 - gele bus als strip

Lesmateriaal

Om de les in het museum goed tot zijn recht te laten komen is het belangrijk dat het museumbezoek op school goed wordt voorbereid en ingeleid. Alleen dan wordt het maximale uit het bezoek gehaald.

Les 1 op school
De leerlingen bereiden zich met onderzoeksvragen voor op het museumbezoek (30 min.).
Les 2 in het museum
De museumles brengt de leerlingen op interactieve wijze in aanraking met de stof en biedt verdieping op het onderzoek.
Les 3 op school
In de verwerkingsles reflecteren leerlingen op de opgedane kennis en ervaringen en verwerken deze in een creatieve opdracht (60 min.).

De leerlingen ontdekken dat de straffen in iedere tijd anders zijn en dat dit te maken heeft met het leven van mensen in die tijd. De lessenserie wordt op school afgesloten met een tekenopdracht. 

Aansluiting onderwijs

‘Tijdreis: 400 jaar opsluiten’ is lesstofvervangend en vakoverstijgend.

Sluit aan bij

Oriëntatie op jezelf en de wereld; Kunstzinnige oriëntatie; Nederlands

Kerndoelen

1, 2, 4, 35 t/m 38, 51, 54 en 56

Annuleringsregeling

Voor de busreizen en het educatieve programma zijn de annuleringsregelingen van K&C en het betreffende museum van toepassing. 

Wanneer je als school te laat annuleert, hebben wij en het museum het recht de kosten in rekening te brengen.

Facturen

Na een bezoek ontvang je twee facturen. 

  1.  K&C brengt het busvervoer in rekening. 
  2.  De culturele instelling stuurt een factuur voor het educatieve programma.

Dankzij financiële steun van de provincie Drenthe kunnen we de kosten elk jaar weer laag houden.

Veelgestelde vragen

Heb je vragen over het project Culturele Mobiliteit? We hebben de meest voorkomende vragen voor je verzameld en beantwoord. Mocht jouw vraag er niet tussen staan, aarzel dan niet contact op te nemen met ons op te nemen. We helpen je graag!