Training Cultuurcoördinator voortgezet onderwijs 2025
Til cultuuronderwijs naar een hoger plan
Hoe zorg je voor kwalitatief sterk cultuuronderwijs? En hoe krijg je de rest van het schoolteam aan boord, zodat het leergebied breed gedragen wordt? Steeds meer (kunstvak)docenten die invulling geven aan het cultuurprogramma op vo-scholen geven aan behoefte te hebben aan aanvullende training.
De cursus bestaat uit 3 bijeenkomsten en een aantal online intervisiemomenten. Na de cursus ontvang je het landelijk erkende CCVO-certificaat.
Naast de studiedagen zijn er twee online intervisiemomenten en een intakegesprek. Deze worden in overleg met de cursist gepland.

Praktische informatie
Datum & plaats:
- dinsdag 7 oktober 2025 (Assen)
- woensdag 3 december 2025 (Groningen)
- woensdag 11 februari 2026 (Friesland)
Tijdstip: 09:30 – 16:30 uur
Certificering:
- woensdag 25 maart 2026 (Groningen)
Tijdstip: 14:00 – 17:00 uur
Doelgroep: Cultuurcoördinatoren in het voortgezet onderwijs; kunstvakdocenten en sectie- of teamleiders met een coördinerende taak voor het leergebied Kunst & Cultuur
Studiebelasting: De totale studielast bedraagt 48 uur inclusief het bijwonen van de bijeenkomsten en zelfstudie (o.a. lezen, huiswerkopdrachten, verslaglegging en beroepsproduct).
Kosten: € 415,- p.p. voor deelnemers werkzaam in Drenthe, Friesland of Groningen.
Overige deelnemers: € 1.000,- p.p.
De cursusgelden kun je opnemen in de plannen voor Cultuureducatie met Kwaliteit.
De kosten van de cursus zijn inclusief cursusmateriaal.
Aantal deelnemers: minimum 6, maximaal 12
Trainers: Jeffrey Deelman (K&C), Igor Vrebac (K&C), Lisette Woldendorp (Keunstwurk), e.a.

Het belang van een gecertificeerde cultuurcoördinator
Veel scholen voor voortgezet onderwijs hebben een bevlogen (kunstvak)docent als cultuurcoördinator voor CKV. Deze docent regelt de organisatie van cultuuronderwijs in de bovenbouw en steeds vaker ook in de onderbouw. De cultuurcoördinator ondersteunt activiteiten met externe cultuurmakers, zorgt voor samenhang in het aanbod en draagt bij aan het opstellen van plannen en draagvlak.
Omdat de cultuurcoördinator hier meestal niet voor is opgeleid en deze rol niet in de taakomschrijving staat, moet die vaak zelf het wiel uitvinden. Docenten geven aan dat het lastig is om vanuit hun positie en achtergrond bij te dragen aan het cultuurbeleid van de school. Ze zeggen behoefte te hebben aan kennis en vaardigheden als:
- Het ontwikkelen van visie op cultuuronderwijs
- Het opzetten en onderhouden van netwerken
- Het ontwikkelen van samenhangende en betekenisvolle programma’s
- Het vergroten van betrokkenheid binnen de school.
Eigen werksituatie centraal
Werkdruk, tijdgebrek en onduidelijkheden kunnen de uitvoering van cultuureducatie op school belemmeren. Hoe zorg je ervoor dat je collega's en schoolleiding betrokken blijven en welke rol kunnen cultuurpartners spelen? Met een persoonlijke leervraag en eigen werksituatie ga je aan de slag om cultuuronderwijs op school te verbeteren.
Wat brengt de cursus jou?
- Je vergroot je kennis over trends en ontwikkelingen in cultuureducatie
- Je leert hoe je het eigenaarschap bij collega's, teams en directie kan verhogen
- Je vergroot je kennis van het netwerk en expertise van culturele instellingen
- Je leert hoe je als cultuurcoördinator kan bijdragen aan de randvoorwaarden zoals geld, tijd en middelen
- Je wisselt ervaringen uit met andere deelnemers
- Je maakt een beleidsplan of bijvoorbeeld een project-, activiteiten- of vakwerkplan voor de eigen school
- Je werkt aan je persoonlijke ontwikkeling als cultuurcoördinator