Spring naar inhoud

Drents Netwerk Jonge Kind kan door

De provincie Drenthe investeert €195.000 in het Drents Netwerk Jonge Kind (DNJK). Dit programma versterkt spelend leren met kunst en cultuur voor kinderen van 2 tot 7 jaar in het onderwijs en de kinderopvang. Spelend leren stimuleert nieuwsgierigheid, creativiteit en verbeelding en is essentieel voor de ontwikkeling van jonge kinderen en het ontdekken van hun talenten.

“Door spelend leren krijgen ook kinderen voor wie leren niet vanzelfsprekend gaat de kans om hun talenten te ontplooien. Kunst en cultuur kunnen daarin het verschil maken,” aldus gedeputeerde Yvonne Turenhout.

Leren vanuit nieuwsgierigheid, creativiteit en verbeelding (ook wel spelend leren genoemd) is cruciaal voor de ontwikkeling van jonge kinderen. Toch is hier in de praktijk steeds minder ruimte voor, mede door de toenemende nadruk op toetsbare en meetbare prestaties in het onderwijs. Deze ontwikkeling staat haaks op de natuurlijke leerbehoefte van jonge kinderen. De vier instellingen binnen Compenta willen deze trend doorbreken met een breed gedragen aanpak die professionals ondersteunt en inspireert.

Spelend leren

Het programma richt zich op het versterken van de vaardigheden van pedagogische professionals om spelend leren vaker en effectiever toe te passen. Bijvoorbeeld door het uitwisselen van kennis en expertise en het werken met praktische werkvormen en handreikingen. Dit draagt bij aan ondersteuning en begeleiding die gericht is op het bredere welzijn en de ontwikkeling van jonge kinderen.

Brede samenwerking en regionale opschaling

Drents Netwerk Jonge Kind is een verdieping en een toevoeging op bestaande trajecten zoals Cultuureducatie met Kwaliteit en het programma uit 2021. Nieuw is de verbreding van het werkveld. Als penvoerder vroeg ICO de subsidie aan. Josien van Beek, teamleider ICO: “Naast het basisonderwijs worden ook kinderopvangorganisaties pedagogische opleidingen (MBO en HBO), GGD Drenthe, welzijnsorganisaties en bibliotheken betrokken. Dankzij de provinciale bijdrage kan het programma regionaal en provinciaal worden opgeschaald, zodat meer jonge kinderen op meer plekken in Drenthe worden bereikt.”

Kansengelijkheid en talentontwikkeling

De subsidie sluit aan bij de ambities van de Sociale Agenda Drenthe 2024–2029, met focus op kansengelijkheid en talentontwikkeling. Gedeputeerde Yvonne Turenhout: “Spelend leren is belangrijk voor gelijke kansen en talentontwikkeling. Des te meer wanneer kinderen lastiger meekomen in het regulier onderwijs door bijvoorbeeld dyslexie, autisme of een minder kansrijke thuissituatie. Juist voor deze kinderen kan kunst en cultuur het verschil maken: verborgen talenten worden zichtbaar, zelfvertrouwen groeit en de kans op schoolsucces en welzijn neemt toe.”

Drents Netwerk Jonge Kind

DNJK, een samenwerking van Stichting CultuurKlik, Facet, ICO en K&C (netwerk Compenta), ondersteunt en inspireert professionals om spelend leren een stevige plek te geven in hun werk.
Dankzij de provinciale bijdrage wordt het programma opgeschaald en uitgebreid naar o.a. kinderopvang, pedagogische opleidingen, GGD Drenthe, welzijnsorganisaties en bibliotheken.

Meer informatie over de website van DNJK.

De tekst van dit artikel is overgenomen uit de publicatie van de provincie Drenthe.