Spring naar inhoud

Krachtstof: Talentgedreven onderwijs

Kindertalentfluisteraars bestaan. Tijdens Krachtstof, het noordelijk festival cultuureducatie lichtten Froukje Geerts en Jan Wietse Fokkema in de workshop Talentgedreven onderwijs toe hoe je talenten bij kinderen kunt (h)erkennen en hoe je onderwijs zo inricht dat er brandstof is voor ieder talent. 

Dossier creativitiet - Jan Wietse Fokkema en Froukje Geerts

Het is geen methodiek, het is met een andere bril kijken.

Doe wat je blij maakt

'De visie van talentgedreven onderwijs vindt haar oorsprong bij Luk Dewulf en Els Pronk', start Jan Wietse. 'Zij definiëren talent als iets wat zichtbaar wordt in activiteiten waaraan je graag begint, die energie opleveren, die je blij maken en een voldaan gevoel geven, waarbij je in een flow komt en de tijd vergeet. Als jij doet wat je blij maakt, manifesteren jouw talenten zich. En iedereen heeft talenten, en wil deze inzetten om te groeien als mens.'

Vanuit deze visie trainen Froukje en Jan Wietse leerkrachten, IB'ers en pedagogische medewerkers met de tweedaagse opleiding Kindertalentenfluisteraar van de Blij met mij! Academie. Want welke talenten manifesteren zich in jouw klas en wat gebeurt er wanneer jij als leerkracht meer (of minder) ruimte krijgt om vanuit jouw talentenpalet te werken?

Talenten herkennen

In de toolbox Ik kies voor mijn talent onderscheiden Dewulf en Pronk in totaal 39 verschillende talenten die zij aantroffen en die mensen gelukkig maakten als ze werden ingezet. Eerst alleen toegepast op volwassenen, daarna ook op kinderen. Overigens gaan talenten niet over de activiteit zelf en hoe goed iemand in die activiteit is. Het gaat over de stuwkracht die eraan ten grondslag ligt. Froukje: 'In je klas heb je bijvoorbeeld heel veel jongens en meiden die van voetbal houden. Als je dan doorvraagt wáárom ieder kind op voetbal zit, dan kom je erachter dat de een de voldoening eruit haalt omdat hij elke week scoort (De zichtbare presteerder), een ander omdat zijn beste vriend ook op voetbal zit (De trouwe vriend), weer een ander oefent en oefent om iets nieuws onder de knie te krijgen (De doorzetter). Elk heeft zijn eigen talent dat hem of haar naar voetbal brengt.'

Voor de leerkracht ligt er dus een belangrijke taak in het doorvragen: welke stuwkracht ligt er onder de activiteit die het kind zo leuk vindt?

Erken het talent

Talenten zijn relationeel: ze zijn er alleen als ze ook door anderen gezien worden. Dat je als leerkracht oog en aandacht hebt voor talent, maakt kinderen veerkrachtig en geeft energie. De bezige bij en Het groepsdier doen het natuurlijk goed in de klas, die vallen op. Die talenten krijgen vaak complimenten. Er zijn ook veel internaliserende talenten (De ontrafelaar, De doordenker, etc.) die minder zichtbaar zijn in de klas.

Froukje: 'Een kind wat voortdurend wiebelt of beweegt krijgt waarschijnlijk de talentkaart Bewuste beweger. Dit talent in overdrive gaat irriteren en leidt meestal tot beperking van het talent. Creëer juist ook momenten waarin je het talent erkent.'
Want dat jij als leerkracht dat talent toch ziet en erkent, kan het verschil maken.
Oftewel: positief waarderen = succesverhalen creëren.

Talentenpalet

Ieder mens heeft zo'n 8 tot 12 talenten die bij hem of haar passen. Maar, benadrukken beide, door de jaren heen zullen je talenten ook veranderen of komen er wellicht nieuwe bovendrijven. Want een talent in actie is de optelsom van talent + gedrag + context. En gedurende je leven kom je voortdurend in nieuwe situaties terecht. Hoeveel verschillende talentenpaletten er dan wel niet mogelijk zijn? 5 Miljoen? Meer? Jan Wietse antwoord lachend: 'Het zijn er miljoenen, ik kan het niet precies narekenen.'

Tips voor het team

Ook jijzelf en je collega's kunnen profiteren van talentgedreven werken. Kijk eens met een talent-bril naar jezelf, je werkplek en je team. Let erop dat je tijd neemt of maakt voor jouw talenten. Kijk ook in het team naar het verdelen van taken passend bij iemands talenten.

Meer weten?

Deze workshop is op 12 april 2021 aangeboden tijdens Krachtstof, het noordelijk festival cultuureducatie georganiseerd door K&C, ICO, Scala en De Kunstbeweging.

Meer informatie over Talentgedreven onderwijs vind je op www.kindertalentenfluisteraar.com en www.blijmetmijacademie.nu.