Spring naar inhoud

Meetup: de oogst van 25 mei ‘23

Tijdens een meetup komen onderwijs- en cultuurprofessionals van verschillende Leergemeenschappen Cultuureducatie samen om elkaar te ontmoeten, inspiratie op te doen en te reflecteren op hun eigen traject. 

Een Leergemeenschap Cultuureducatie is een innovatietraject. Daarbij werken onderwijs én culturele veld in een tweejarig traject gezamenlijk én gelijkwaardig aan goed cultuuronderwijs. Het traject is onderdeel van regeling CMK (Cultuureducatie met Kwaliteit) Groningen en Drenthe. 

Op deze pagina lees je een weerslag van de bijeenkomst van 25 mei 2023 en delen we de uitkomsten van de meetup.

Centrale vraag

Professionals uit het onderwijs en culturele veld trekken in een Leergemeenschap samen op om cultuuronderwijs betekenisvol te maken voor leerlingen. In elke meetup staat steeds dezelfde vraag centraal: 

'Hoe zouden we anders samen kunnen werken om de leerling écht te helpen?'

Blind tekenen

“Welke intentie of focus neem je in gedachten mee tijdens deze meetup?” Om kennis met elkaar te maken, tekenden we zonder te kijken en snel portret van iemand anders. Hilariteit alom, zeker als je niet ziet wat je tekent. 

Naast de kennismaking vormden de tekeningen de inspiratiebron voor een eigen leervraag.

PO - dossier leergemeenschappen - meetup - plezier

Een kleine impressie

  • Hoe creëer ik genoeg plek voor de leergemeenschap? 
  • Aandacht en focus op één ding tegelijk. 
  • Wie ben ik als ICC’er en wat is mijn ‘swung’? 
  • Doe ik iets verkeerd? 
  • Luister ik genoeg naar de drive van de leerlingen?

Model van Knoster: succesvol veranderen

Tim Knoster ontwikkelde een model voor het succesvol organiseren van verandering. Hij beschreef verschillende variabelen.

  • Visie: Maak de noodzaak en richting (intentie) helder. Ontbreekt de visie dan ontstaat verwarring.
    Tip: gebruik de ruimtes om de noodzaak helder te krijgen. 
  • Belang: Betrek collega’s om de noodzaak helder te krijgen. Ontdek wat de gedeelde drijfveren zijn. Ontbreekt het belang dan ontstaat weerstand. 
  • Plan: Een leergemeenschap is een emergent proces (zie alinea Innoveren en emergeren). Daarvoor kun je een zogeheten chaordisch proces volgen. Ontbreekt een plan dan ontstaat chaos. 
  • Middelen: Om plannen uit te voeren is geld, tijd en aandacht nodig. Het ontbreken ervan zorgt voor frustratie. 
  • Competentie: Ontbreken kennis, vaardigheden en/of een attitude dan ontstaat angst. Denk naast teamtrainingen over vakvaardigheden ook aan hoe je een attitude kunt ontwikkelen. 
  • Succes: Zijn alle vijf de variabelen op niveau, dan ontstaat een succesvolle verandering. Geef het tijd én vier ook de kleine successen. 

Aan de hand van de vraag ‘Welke grote verandering kun jij je herinneren en hoe reageerde je daarop?’ bespraken we wat er nodig is om de betrokkenheid van anderen te vergroten. ‘Als er een verandering is, wil ik graag ook meepraten want ik heb ook (goeie) ideeën’, was een reactie. Wil je het draagvlak vergroten, zorg dan dat je anderen betrekt door ze mee te laten denken. 

Meer over het model van Knoster vind je hier.

Denkkracht

Via de werkvorm ‘Design for wiser action’ was er ruimte om met vraagstukken uit de praktijk aan de slag te gaan. Daarbij werd de denkkracht van leerkrachten, docenten en kunstenaars uit andere leergemeenschap gebruikt om nieuwe inzichten op te doen. 

PO - dossier leergemeenschappen - meetup - denkkracht

De vraagstukken gingen over: het verduurzamen van de ontwikkelde aanpak in de leergemeenschap, het ondersteunen en inspireren van collega’s en het aangaan van nieuwe samenwerkingen waarbij je je eigen kracht blijft behouden. De inbrengers waren blij met de betrokkenheid en denkkracht van de groep. Het leverde waardevolle tips op voor de eigen praktijk.

Wat neem je mee?

Na alle gesprekken waarin kennis, ervaringen en ideeën zijn uitgewisseld, sloten we af. We verzamelden persoonlijke inzichten. Een selectie van de opbrengst:

  • Fijn om dit mee te maken. De inspiratie heeft me veel opgeleverd. 
  • Fijn om ieders ervaring te horen. Herkenning in de ‘struggles en successen’. 
  • Dat chaos even belangrijk is, om los te komen van bestaande patronen. 
  • Gebruik het woord ‘betrokkenheid’, in plaats van ‘draagvlak’. 
  • Tijd én aandacht vragen in teamoverleg en duidelijk zijn in mijn zorgen.