Het mysterie van het leven op de Wierde
Museum Wierdenland | Ezinge
Praktische informatie
Voor wie: groepen 5 – 7
Bezoekperiode: 27 oktober 2025 t/m 25 april 2026
Dagen: dinsdag en donderdag
Programmatijden: 10.30 - 11.45 uur
Duur: 1,45 uur
Max. aantal leerlingen: 30
Begeleiding: min. 1 begeleider per 5 leerlingen
Programmakosten: € 4,00 per leerling
Busvervoer:
- Nationaal Bus Museum: € 3,95 per leerling en begeleider of
- Moderne bus: € 4,55 per leerling en begeleider
Inhoud programma
- Museumbezoek is incl. bezoek aan de wierde in Ezinge. Leerlingen ervaren hoe hoog een wierde is, waarom ze gemaakt werden en waarom ze weer werden afgegraven.
- Leerlingen ontdekken aan de hand van een digitale rendering (een animatie van een 3D-model met behulp van computergraphics) hoe de wierden er 2500 jaar geleden uitzagen.
- Leerlingen onderzoeken in duo’s archeologische vondsten. Deze tonen hoe de mensen begin jaartelling aten, kookten en woonden. Ze presenteren hun ontdekkingen vervolgens aan elkaar.
Indeling groepen
De leerlingen gaan in tweetallen op onderzoek in het museum.
Noot voor de leerkracht:
Graag aangeven dat kinderen goede schoenen moeten dragen, omdat we deels buiten lopen. Bij regenachtig weer is het verstandig een regenjas mee te nemen.
Het mysterie van het leven op de Wierde
Hoe leefden ze 2500 jaar geleden?
Dit programma begint met een bezoek aan de wierde in Ezinge. Een wierde is een door mensen gemaakte heuvel, zodat ze bij hoog water een droge en veilige plek hadden om te wonen. Leerlingen ervaren hoe hoog een wierde is en waarom wierden later werden afgegraven. Leerlingen ontdekken in een interactief vraaggesprek hoe de eerste wierden ontstonden, waar ze van gemaakt werden en hoe ze zich ontwikkelden.
Terug in het museum bekijken we door middel van een digitale reconstructie hoe een bewoonde wierde er 2500 jaar geleden in het kwelderlandschap, uitzag.
Daarna gaan de leerlingen in tweetallen als onderzoekers op ontdekking in het museum.
In de tentoonstelling ontdekken ze wat archeologen in de grond van de afgegraven wierden gevonden hebben. Dit geeft niet alleen inzicht in het voedsel dat werd gegeten, maar ook hoe ze voedsel bereidden en aten. Ook onderzoeken de leerlingen hoe ze op de wierden woonden, hoe een huis eruitzag en waar het van gemaakt werd. De duo-onderzoekers delen hun ontdekkingen met de hele klas.
Tenslotte sluiten we het bezoek af met een korte animatiefilm waarin een dag van een wierdebewoner in en rond het huis getoond wordt.
De volgende thema’s komen aan de orde:
- Waarom wierden in dit gebied
- Hoe ontstonden wierden
- De huizen van de eerste wierdebewoners, vorm en materialen
- Voedsel van de wierdebewoners

Lesmateriaal
Om de les in het museum goed tot zijn recht te laten komen is het belangrijk dat het museumbezoek op school goed wordt voorbereid en ingeleid. Alleen dan wordt het maximale uit het bezoek gehaald.
Het lesmateriaal wordt voor het bezoek door het museum aan de school verstrekt.
Aansluiting onderwijs
Leerlingen ervaren de hoogte en de omvang van een wierde en gaan actief op zoek naar de materialen waarmee gebouwd werd. Het historische besef wordt ontwikkeld door inleving, zintuigen, verbeelding en de tastbare wierde en objecten in de omgeving en het museum. De les draagt bij aan taalverwerving, waarnemen, ervaring en informatie delen en presenteren.
De leerlingen leren gebruik te maken van eenvoudige historische bronnen, zoals aanwezig in ons cultureel erfgoed (kerndoel 51).
De leerlingen leren over kenmerkende aspecten van het volgende tijdvak: jagers en boeren (kerndoel 52).
Sluit aan bij
Eigen omgeving, bodem, planten, verbindingen, meten, onderzoek, verbeelding, geschiedenis, toen en nu, cultureel erfgoed
Kerndoelen
51, 52
Annuleringsregeling
Voor de busreizen en het educatieve programma zijn de annuleringsregelingen van K&C en het betreffende museum van toepassing.
Wanneer je als school te laat annuleert, hebben wij en het museum het recht de kosten in rekening te brengen.
NB. Het aantal bussen van het Nationaal Busmuseum is beperkt. Indien de bus niet beschikbaar is, vindt het vervoer per moderne bus plaats en berekenen we ook de prijs van het vervoer per moderne bus.
Facturen
Na een bezoek ontvang je twee facturen.
- K&C brengt het busvervoer in rekening.
- De culturele instelling stuurt een factuur voor het educatieve programma.
Dankzij financiële steun van de provincie Drenthe, provincie Groningen en de meeste Groninger gemeenten kunnen we de kosten elk jaar weer laag houden.
Veelgestelde vragen
Heb je vragen over het project Culturele Mobiliteit? We hebben de meest voorkomende vragen voor je verzameld en beantwoord. Mocht jouw vraag er niet tussen staan, aarzel dan niet contact op te nemen met ons op te nemen. We helpen je graag!