Spring naar inhoud

KolonieChallenge

Museum De Proefkolonie | groep 7 - 8

In het spannende spel KolonieChallenge ervaren de leerlingen spelenderwijs het harde bestaan in de Kolonie. Ze leren over de oorsprong van de schoolplicht en de verzorgingsstaat. Dit doen ze door opdrachten uit te voeren. Van oldschool tot hypermodern. 

Kinderen gaan digitaal weven, chatten met kolonisten uit 1818, spelen luistervink bij de ‘hoge heren’ en nog veel meer. Per opdracht zijn munten te verdienen. Welke groep verdient de meeste?
De Koloniën van Weldadigheid zijn UNESCO Werelderfgoed. In dit programma leren de leerlingen over dit unieke sociale experiment.

Culturele Mobiliteit - De Proefkolonie - koloniechallenge

Lesmateriaal

Voor een optimaal bezoek raden we aan om het programma voor te bereiden. 
Voorafgaand aan het programma kan er een vrijwilliger in de klas komen om te vertellen over de Koloniën. Informeer via info@proefkolonie.nl naar de mogelijkheden voor een gastles op school.

Indeling groepen

Bij groepen groter dan 25 wordt de groep gesplitst en een spiegelprogramma gehanteerd, denk van te voren na over een indeling.
We vragen om actieve begeleiding vanuit de school.

Programmatijden

09.15 uur: Bezoek aan de multimediale experience, de 'tijdreis'. Aansluitend competitief spel KolonieChallenge in de laatste museumzaal.
Pauzemoment (indien nodig) ter plekke in overleg met de school.
11.15 uur: Einde programma

Culturele Mobiliteit - De Proefkolonie - koloniechallenge

Praktische informatie

Voor wie: Groepen 7 - 8
Max. aantal leerlingen: 50 
Benodigde begeleiding: min. 1 begeleider per 15 leerlingen
Boekingsperiode: januari en februari 2025, dinsdag en donderdag
Duur: 2 uur
Locatie: Frederiksoord
Programmakosten: € 5,00 per leerling 
Busvervoer: € 3,50 per leerling en begeleider 

Aansluiting onderwijs

De leerlingen maken kennis met de 19de-eeuwse burgerij en de armoedeproblematiek in de steden. Ze verkennen de beginselen van de Verlichting. Ze leren hoe dit principe werd toegepast om een zelfvoorzienende samenleving te creëren. Aan de hand van thema's als school, zorg, landbouw en tucht verdiepen zij zich in het dagelijks leven. Ze reflecteren op de maatschappelijke omgang met armoede en de problemen die worden ondervonden bij pogingen om tot een oplossing te komen. 

Ook is er een relatie met vakken als natuur, techniek, aardrijkskunde, Nederlandse taal en kunstzinnige vorming. Neem persoonlijk contact met het museum op als je het programma wilt laten aansluiten bij een specifiek schoolproject of thema. 

Sluit aan bij

Burgers en stoommachines
Canon van de Nederlandse Geschiedenis: Venster Willem I, UNESCO Werelderfgoed.Wereldoriëntatie: geschiedenis

Annuleringsregeling

Voor de busreizen en het educatieve programma zijn de  annuleringsregelingen van K&C en het betreffende museum van toepassing. Wanneer je als school te laat annuleert hebben wij en het museum het recht de kosten in rekening te brengen.