Spring naar inhoud

Oorlogsdagboek van Drenthe

Drents Archief | Praktijkonderwijs, BB, KB, GL, TL

Voor leerlingen is een oorlog iets waar ze zich bijna geen voorstelling van kunnen maken. Maar met de oorlog in Oekraïne en Gaza is het thema zeer actueel. Misschien zitten er wel Oekraïense kinderen in de klas, die zelf de oorlog hebben meegemaakt. Hierdoor horen leerlingen wat oorlog met je doet. 

Kennen leerlingen de persoonlijke verhalen van mensen die tijdens de Tweede Wereldoorlog leefden? Hoe was het om te moeten onderduiken of juist onderduikers te helpen? Hoe was het om als hongervluchteling bij een wildvreemd gezin achter te blijven zonder ouders? En wat als je een oproep kreeg voor een werkkamp in Duitsland?

Al deze vragen komen aan bod in 'Het Oorlogsdagboek van Drenthe'. Tijdens het programma kruipen leerlingen in de huid van Benno, Antje, Truus, Jo en Harry die in Drenthe de Tweede Wereldoorlog hebben meegemaakt. Wat deden ze als er gebombardeerd werd of als een broer onder schot werd gehouden door een Duitser? En welke keuzes moesten ze maken? 

Leerlingen onderzoeken in dit programma historische bronnen en leren de personages en hun leven kennen in een quiz en strip. In de strip zijn ze zelf de hoofdpersoon. De strip maken ze aan de hand van Augmented Reality*. Zo maken ze hun eigen Oorlogsdagboek van Drenthe. 
In het Drents Archief liggen originele dagboeken, brieven en manuscripten. 

* Dit is een live, direct of indirect, beeld van de werkelijkheid waaraan elementen worden toegevoegd door een computer.

Hoofdpersonen

De hoofdpersonen in het programma zijn: 

  • Benno, een Joodse jongen van 15 jaar uit Assen.
    In zijn dagboek schrijft hij over de natuur en zijn leven.
  • Harry, een hongervluchteling uit Den Haag die door zijn ouders naar De Wijk wordt gebracht vanwege voedseltekort. 
  • Truus, een Joods meisje uit Hoogeveen. Ze moet in de oorlog onderduiken.
  • Jo, een boerenzoon uit Nieuwlande. In zijn huis wonen onderduikers.
  • Antje, de dochter van een NSB'er. Voor haar veranderde er veel in de oorlog.

Het innovatieve, interactieve prijswinnende programma wordt ingeleid met een introductiefilm en een rondleiding langs een kleine tentoonstelling. Daarna kiezen de leerlingen per groepje één van de hierboven genoemde personages om de quiz en strip te maken. Ze leren bronnen te interpreteren en hun historisch besef groeit.

Lesmateriaal

Voor een optimaal bezoek raden we aan om het programma voor te bereiden. Dit filmpje geeft een korte inleiding op het programma. 

Programmatijden

09.30 uur: Introductie en film, korte uitleg over archief
10.00 uur: Quiz en strip
11.30 uur: Einde programma

Praktische informatie

Voor wie: Praktijkonderwijs, BB, KB, GL, TL
Max. aantal leerlingen: 30 
Benodigde begeleiding: min. 1 begeleider per 30 leerlingen
Boekingsperiode: oktober 2024 t/m april 2025, maandag t/m vrijdag
Duur: 2 uur
Locatie: Assen
Programmakosten: € 5,00 per leerling
Busvervoer: € 3,50 per leerling en begeleider

Aansluiting onderwijs

Leerlingen doen kennis op over het leven de Tweede Wereldoorlog door middel van bronnenonderzoek met authentieke bronnen uit het Drents Archief. Door in de huid te kruipen van een personage van ongeveer dezelfde leeftijd, staan de leerlingen stil bij het leven van de jongeren in de oorlog en de keuzes die zij moesten maken. Behandelt de tijd van wereldoorlogen en holocaust. 

Sluit aan bij

Cultureel Erfgoed

Kerndoelen

Kerndoel 37 en 40

Annuleringsregeling

Voor de busreizen en het educatieve programma zijn de annuleringsregelingen van K&C en het betreffende museum van toepassing. Wanneer je als school te laat annuleert hebben wij en het museum het recht de kosten in rekening te brengen.