Spring naar inhoud

Kinderopvang start proeftuin creativiteit

Kinderen zijn van nature creatief en nieuwsgierig. En kinderopvangorganisaties zijn een ideale omgeving om die creativiteit te stimuleren.
In een nieuw initiatief van K&C onderzoeken verschillende kinderopvangorganisaties in de provincie Groningen met culturele partners hoe zij creativiteit en cultuur kunnen integreren in hun activiteiten. Het uiteindelijke doel is om de creatieve ontwikkeling van kinderen te vergroten. 

Het doe-lokaal omtoveren

“Het hart van deze aanpak ligt bij de pedagogisch medewerkers”, zegt coördinator Geke Slagman. “Zij zijn de sleutel in het versterken van de creativiteit in zowel de voor- als buitenschoolse opvang.”

In de provincie Groningen onderzoeken acht kinderopvangorganisaties de komende maanden welke werkwijze het beste bij hun situatie past. Ze onderzoeken diverse aspecten van creativiteit en cultuur. Eén organisatie onderzoekt hoe ze de samenwerking tussen de kinderen kan vergroten door middel van muziek. Een tweede kijkt hoe ze het doe-lokaal kan omtoveren tot een inspirerende, onderzoekende omgeving. En een derde organisatie kijkt op welke manier theater gebruikt kan worden om de zelfexpressie van kinderen te stimuleren.

Proef start met 8 kinderopvanglocaties

Geke Slagman is als proeftuin-coördinator aangesteld en heeft gesprekken gevoerd met 17 kinderopvangorganisaties. Hierdoor kan K&C nu starten met 8 proeftuinen. “Vanaf deze maand hebben we een flinke focus liggen bij de kinderopvang”, zegt Geke Slagman. “Veel opvangorganisaties bieden al culturele activiteiten aan. Maar we willen graag onderzoeken welke andere mogelijkheden en materialen zij kunnen toevoegen aan bekende activiteiten om de creatieve ontwikkeling van kinderen te versterken.”

Met de komst van Integrale Kind Centra (IKC) groeit de aandacht voor kunsteducatie in de opvang. Hierdoor krijgen alle kinderen de kans om hun talenten te ontwikkelen. Steeds meer IKC’s willen cultuureducatie een centrale plek geven in het programma. K&Chelpt ze daarbij.