De kunst van het waarnemen
Iedere schooldag zie ik de kinderen. Ik zie hun puurheid en hun verwondering. Hun fantasie die automatisch zorgt voor een bruggetje naar een ander, het gesprek, de samenwerking en vooral nieuwsgierigheid aanboort.
Voor mij begint cultuur bij waarnemen, het zien, het verwonderen. Volgens Elke Wiss is verwondering voorbij de vanzelfsprekendheid, de bijzonderheid van de dingen willen zien. Cultuur is wat mensen denken, maken en doen.
Verbinden
Cultuur overstijgt de cognitieve vakken en verbindt kinderen en volwassenen op een ander niveau. Met drama, presenteren, dans, muziek, filosofie en fotografie wordt er gezorgd dat we elkaar op een andere wijze ontmoeten en ontdekken. Met zichzelf en daarmee ook de ander.
Gemeenschappelijke taal
Een voorbeeld hiervan is onze deelname aan de proeftuin filmeducatie van Filmhub Noord. Leerlingen uit de groepen 6 gingen samen met de leerkracht en een maker met animatie aan de slag. Kinderen hebben een stop motion filmpje gemaakt. Hier vonden ze elkaar op een andere wijze dan bij de vakken taal en rekenen: door het samen vormgeven, te fantaseren, taal te gebruiken, te begrijpen en ook te waarderen. En vooral het plezier dat ze hebben. Hier kwam hun creativiteit samen.
Iedereen doet ertoe
We doen mee met de leerlijn ‘vertel je verhaal’, waarin ieder kind zichzelf leert overwinnen en leert kennen door zelf vorm te geven aan een presentatie, een verhaal. Ieder op een eigen manier en zonder oordeel.
Ieder kind een eigen rol
In de groepen 8 maken de kinderen hun eigen musical. Vanaf januari zijn de kinderen scènes aan het bedenken, worden rollen besproken en verdeeld. Laten zien waar je goed in bent. De musical is daarmee eigen, een stuk dat het zelfvertrouwen aanboort. Geen hoofdrollen, maar ieder een eigen rol, met ieders talent. Iedereen doet ertoe! Wanneer een kind de tekst vergeet kan de ander ondersteunen omdat iedereen het verhaal kent, eigenaar is en improvisatie niet meer uit de weg gaat.
Je kunt niet altijd zien wat het is
Tot slot neem ik je mee in een gedicht, woorden bedacht door kleuters en gevangen in een gedicht door de stadsdichter Arjan Boswijk, tijdens onze ateliers ‘Er gaat niets boven Groningen’.
Laten we elkaar ontmoeten en inspireren met onze waarneming!
Een beeld in de stad
Onze stad is Groningen
er staan beelden
zoals het peerd
van ome Loeks
Beelden staan er
om de herinnering aan vroeger
ze zijn soms breekbaar
en gemaakt door kunstenaars
Beelden zijn van steen
ook van metaal
je kunt niet altijd
zien wat het is.
Door: Stadsdichter Arjan Boswijk
met woorden van de kleuters van ODS De Starter
Door: Annemarie Beukema-Kars
Annemarie is directeur van Openbare Daltonschool de Starter en onderdeel van een enthousiast team van gemiddeld 40 teamleden waaronder studenten. Annemarie volgde samen met andere schoolleiders het traject Visie Verbinding Verbeelding. ODS De Starter is een academische opleidingsschool en sinds 2018 Cultuurprofielschool.