Spring naar inhoud

Krachtstof: Anders kijken naar ons onderwijs met Claire Boonstra

Claire Boonstra is oprichter van Operation Education. In de keynote van Krachtstof 2023 legt zij de essentie van ons onderwijs bloot. Welk verhaal over onderwijs en ontwikkeling vertellen wij onszelf al sinds jaar en dag? En klopt dat verhaal nog wel?

Met de kennis en inzichten van vandaag zouden we nooit uitkomen op ons huidige onderwijssysteem.

Ga bij jezelf te rade

‘Er zijn heel vanzelfsprekende verhalen over onderwijs die we elkaar vertellen. Ik wil jullie vragen om, elke keer als je zo’n verhaal hoort, bij jezelf te rade te gaan.’

Met deze woorden richt Claire Boonstra zich tot de onderwijs- en cultuurprofessionals in de zaal. Even daarvoor heeft ze twee opvattingen over wat onderwijs kan zijn geïllustreerd aan de hand van onze twee onderwijsministers. Minister voor Primair en Voortgezet onderwijs Wiersma richt zich op orde, controle, basisvaardigheden en centrale aansturing – op onderwijs en de leerling als een machine. Daartegenover staat minister Dijkgraaf (middelbaar en hoger beroepsonderwijs) die als natuurkundige en kunstenaar van mening is dat mensen complexe wezens zijn en dat onderwijs geen ladder maar een waaier van mogelijkheden moet zijn. 

Uitputtend of regeneratief?

Zelf ziet Claire onderwijs als een levend organisch systeem, dat we regeneratief mogen benaderen. Met Operation Education bouwt ze aan een beweging van pioniers ‘die de transformatie in educatie willen dragen en voorleven. Een transformatie naar educatie die goed is voor mensen, de samenleving en de planeet.’ 

Drijfveren

Want op de vraag ‘Wat is jouw drijfveer om in het onderwijs te werken?’, antwoordde niemand ooit dat dat is om kinderen op het juiste niveau terecht te laten komen. Terwijl we dat wel doen in conventioneel onderwijs.

Overtuigingen waaruit ons huidige onderwijssysteem is ontstaan

In de 18e en 19e eeuw ontstonden de verhalen die nu nog steeds ons huidige onderwijssysteem vormen, vervolgt ze. Adolphe Quetelet (1796-1894) paste de normaalverdeling voor het eerst toe op de mens. ‘Hij zag het gemiddelde als het ideale godsbeeld. Alles wat buiten de deviaties valt, is fout.’ Je kunt werkelijk álles op die normaalverdeling leggen, laat ze zien – van lengte tot eerste tandjes tot eerste stapjes tot muzikaliteit tot leesvaardigheid. 

De normaalverdeling wordt dan ook gebruikt in het onderwijs om vroegtijdig te signaleren. ‘Om te labelen en als je daarbuiten valt, dan gaan we ook zeggen we ook weet je, je moet maar naar het speciaal onderwijs. Echter is geen enkel kind op alle criteria gemiddeld. Dat bestaat gewoonweg niet.’ 

Gemiddelden en uitschieters

Sir Francis Galton (1822-1911) kwam met het idee dat er superieure en inferieure mensen zijn. Een idee dat past binnen het verhaal van gemiddelden en de uitschieters naar boven (superieur) en naar beneden (inferieur). ‘We zijn het voor waar gaan aannemen. Maar is het ook logisch dat onze hoge verwachtingen slechts bij een smal setje mensen past?’

Denkers en leiders versus doeners en volgers

Een derde verhaal dat is blijven plakken in ons onderwijs komt van Fredrick Winslow Taylor (1856-1915): standaardisatie, managers en arbeiders. Ook wel bekend van het fabrieksmodel en de manier waarop hij werk standaardiseerde in fabrieken en in managementlagen. 

‘Hij gooide eigenschappen van mensen in vakjes. Bovenin de denkers en leiders. Onderin de doeners en volgers. Zo zijn we ons onderwijs gaan inrichten. Naar een normaalverdeling gebaseerd op gemiddelden, hogeren en lageren.’, vervolgt Claire.

Cito, allocatie en selectie

In 1966 introduceert Adriaan de Groot de Citotoets (later: centrale eindtoets). Een meerkeuzetoets die dankzij de eerste computers op een grote schaal verwerkt kan worden. Daarmee zou het iets zeggen over de capaciteit van leerlingen. In een dan nog verzuild Nederland wordt gekozen om vakken te toetsen waarover geen ruzie kan ontstaan: taal en rekenen. Alles in meerkeuzevragen. Het bleek een handig instrument om beleidsmatig voorspellingen te doen over hoeveel kinderen er in het onderwijs verdeeld moeten worden.

‘Allocatie en selectie lijkt sinds jaar en dag de belangrijkste functie van ons onderwijs aldus de overheid.’ Claire vraagt zich echter af: ‘Op basis waarvan sorteren we? Nu denken wij als leraren nog dat de toets iets zegt over wat kinderen kennen en kunnen. Maar daar is de toets niet voor gemaakt, die is gemaakt om kinderen te alloceren. [..] Wat we daardoor soms vergeten is dat de helft van de kinderen onder het gemiddelde moet scoren. En daar trekken we heftige conclusies uit.'

'De helft die onder gemiddeld scoort noemen we praktisch, en de bovengemiddelde helft vinden we meer geschikt om met hun hoofd te gaan werken. 

Eigenlijk zeggen we zeggen tegen de vogel en de aap en de pinguïn en de olifant en de vis en de zeehond: klim in die boom. Maar we zijn allemaal verschillend.’

Geen mens is gemaakt voor een hokje

‘Laten we een andere taal ontwikkelen’, roept Claire op. Iets anders dan één leraar op één groep, één vak, één plaats en één tijd. ‘Eén leraar kan toch onmogelijk al die talenten voeden?’. Laten we de school gaan zien als een ecosysteem, een levend organisch systeem. Er zijn al scholen die zo’n regeneratieve aanpak hebben, zoals Fuji kindergarten Tokyo: een ovaal gebouw waar kinderen binnen en buiten les krijgen en spelend kunnen ontdekken of Green school Bali: midden in de natuur, zonder muren en met de missie to educate earthkeepers.

 ‘Dit kán binnen ons systeem’, benadrukt Claire. Ook in Nederland:

  • NOWSCHOOL: leren in vrijheid door middel van real-life learning.
  • Laterna Magica is een organisch georganiseerde school.
  • De Buitenjuf neemt kinderen tijdens de les mee naar buiten.
  • Walhallab is de leer- en werkplaats voor kinderen met en zonder label.
  • Agora vindt alle talenten belangrijk dus deelt niet in op niveau.
Claire Boonstra voor publiek Krachtstof

De bedoeling van onderwijs

Volgens Operation Education is de bedoeling van onderwijs:

1. Leren ontdekken wie je bent
2. Samen het leven leren en samen leren leven
3. Verantwoordelijkheid nemen over je leven de over de samenleving waarnaar we streven

Claire: ‘Laten we dit dan ook gaan toetsen, in plaats van allocatie en selectie.’ 

Belemmeringen

Vervolgens richt Claire zich weer tot de zaal. Want wat staat leerkrachten en docenten eigenlijk in de weg om de dagelijkse praktijk anders in te richten? De antwoorden lopen uiteen:

  • De overheid, en de eindtermen in het voortgezet onderwijs
  • Tijd… want we moeten nu eenmaal gewoon die lessen doen
  • Mankracht, want je hebt de bevoegde leraar nodig en allemaal andere mensen
  • Gedegen financiering
  • Ouders durven niet los te laten, hebben hoge verwachtingen

Ook in haar praktijk hoort Claire deze tegenwerpingen. Voor Operation Education vatte ze deze al een keer samen: 

  1. Het systeem (wetten, regels, kaders, geld en prestatiecultuur)
  2. Anderen zijn nog niet zo ver (bestuurders, ouders, leraren) 
  3. Gewoonte (zo doen we het nu eenmaal)
  4. Ik (gebrek aan lef of de angst om los te laten) 

We are the system, we are the change

Claire sluit af met een krachtige oproep. We are the system, we are the change. ‘Het hele systeem drukt niet op jou. Denk liever wij zijn het systeem, dus wij zijn de verandering! Kinderen kijken naar wat wij voorleven. Dus als je als school zegt hun talenten te willen ontplooien... Leef jij dat dan voor?’ 

Over Claire Boonstra en Operation Education

Claire Boonstra richtte in 2012 Operation Education op. Inmiddels wil Operation Education leiders in onderwijs & ontwikkeling zijn die samen vorm geven aan de transitie in onze scholen én in de samenleving.  Dit doen ze o.a. met Expeditie Leiderschap, Het Onderwijsvragenboek (sept 2019), en keynotes en vooral alle verbindingen die ze achter de schermen leggen.

Een 10 voor cultuur!

CMK Groningen en K&C als penvoerder vieren in 2023 tien jaar Cultuureducatie met Kwaliteit. Deze keynote van Claire Boonstra vond plaats op 11 april 2023 tijdens Festival Cultuureducatie Krachtstof.