Spring naar inhoud

Doe, a deer, a female deer

Magisch was het, de dag dat mijn moeder mij en mijn twee zussen meenam naar The Sound of Music. Omdat mijn moeder een hekel aan autorijden had, gingen we met zo’n gele Gado bus naar de grote stad. Magisch was de film zelf, magisch waren de liedjes, de bergen, de bij elkaar passende pakjes en het moment dat de familie Von Trapp zich achter grafstenen verschuilt, terwijl de Duitse soldaten hen met felle lampen zoeken. 

Achter elke film zit een verhaal

The Sound of Music is een van de pak ‘m beet tien films die ik als kind zag. En natuurlijk zat ik op woensdagmiddag en zondagochtend aan ons kleine televisietje gekluisterd voor de kinderprogramma’s van de VPRO. 

Hoe anders is het voor mijn kinderen. Ze kijken het liefst elke dag, de hele dag, alles wat los en vast zit. Op een willekeurig scherm kijken ze Zapp, Netflix en YouTube. Natuurlijk is dat bijzonder rijk, maar net als vrijwel alle kinderen en jongeren, realiseren ook mijn kinderen zich nog niet voldoende dat achter elke film een maker zit die een verhaal wil vertellen, met al dan niet integere intenties. Ze realiseren zich niet dat die maker gebruik maakt van allerlei middelen en technieken om dat verhaal kracht bij te zetten. 

Precies dat is wat kinderen en jongeren ontdekken met filmeducatie. We leren ze kritisch kijken en geven ze de tools en technieken waarmee zij hun eigen verhaal met film kunnen vertellen. We geven ze de woorden waarmee zij meer betekenis aan alle filmbeelden kunnen geven waardoor zij zichzelf en de wereld in een breder en rijker perspectief kunnen zien. In een tijd waarin we vaker tegenover dan naast elkaar lijken te staan is dit zo hard nodig.   

Door: Jolijn Peters

Jolijn is moeder van een zoon en dochter. Ze is projectleider van Filmhub Noord, het knooppunt voor filmeducatie in Groningen, Friesland en Drenthe. Jolijn verzorgt tijdens Krachtstof samen met Jobbe Holtes de workshop Gesprekstool Film

Jolijn Peters