Spring naar inhoud

In het hart van het onderwijs

Ruim tien jaar geleden, in 2012, presenteerden de Onderwijsraad en de Raad voor Cultuur een bijzonder advies: ‘Leren, creëren, inspireren!’. Zij stelden dat de kwaliteit van het cultuuronderwijs te wensen overlaat. “Momenteel heeft het vakgebied een marginale plek in het curriculum van de school. Leraren missen inhoudelijke handvatten en voelen zich niet deskundig genoeg. De culturele sector, waar zij veelal een beroep op doen, is onoverzichtelijk en versnipperd. Het is belangrijk dat scholen zélf de regie gaan voeren over cultuureducatie en hun omgeving hierbij betrekken.”

Eigenaarschap als uitgangspunt

Dit was voor K&C de aanleiding om een nieuwe visie te ontwikkelen op kwaliteit van cultuuronderwijs. Die basis ligt in een goede samenhang tussen de visie van de school, de deskundigheid van het team, de keuzes van het cultuuronderwijsprogramma en de samenwerkingspartners. We schreven deze uit in het boekje ‘Boven op de Toren’. Juist dat eigenaarschap, waar beide raden over spraken, is het uitgangspunt geworden van ons programma Cultuureducatie met Kwaliteit. 

Trots op Evi

Trots ben ik op de resultaten van Evi, het instrument waarmee we de kwaliteit van het cultuuronderwijs monitoren. Trots dat onze aanpak zo onderscheidend is, dat we ons verhaal vaak op landelijke bijeenkomsten mogen vertellen. Trots dat Evi inmiddels door heel Nederland wordt gebruikt. 

Maar het meest trots ben ik nog op feit dat onze kinderen weer ruimte krijgen voor hun verbeeldingskracht. 

In cultuur en vlam staan

Ik kijk uit naar het nieuwe advies van de Raad voor Cultuur, dat we dit jaar verwachten. We zouden zo graag het programma Cultuureducatie met Kwaliteit nog een periode verlengen tot 2028. Om echt te kunnen borgen wat we nu al hebben bereikt. We hebben last gehad van corona, maar de pandemie heeft ons ook laten voelen hoe erg we de culturele ontmoetingen hebben gemist. Nu de deuren van de theaters en musea weer open zijn, danst en zingt iedereen mee. Méér muziek in de klas, meer film in de klas en meer cultuureducatiemakers die kinderen laten groeien. Ik gun het iedereen om in cultuur en vlam te staan.